|
Op 3 juni organiseert Balans in Culemborg een Familiedag Dyslexie. De dag is voor alle kinderen op de basisschool die lezen lastig vinden of misschien wel dyslexie hebben. En voor hun broertjes, zusjes en ouders, vrienden, opa en oma, en andere familieleden. Met: 'Feetje met dyslexie'; 'De super-anders-bende'; Ontmoet een schrijver met dyslexie; een grote informatiemarkt en nog veel meer. Kijk hier voor het volledige programma en meld je snel aan! |
|
|
Soms dubbele kinderbijslag voor zorgintensief kind |
|
Ouders van kinderen die extra zorg en ondersteuning nodig hebben, kunnen soms dubbele kinderbijslag krijgen. Ouders van kinderen die zorg krijgen via de wet langdurige zorg (WLZ), hebben vanaf nu
automatisch recht op dubbele kinderbijslag.
Lees hier hoe je dubbele kinderbijslag kunt aanvragen en of je ervoor in aanmerking komt.
|
|
|
Vacature communicatiemedewerker / webmaster |
|
Balans zoekt een
Communicatiemedewerker / Webmaster (16-20 uur pw). Je bent verantwoordelijk voor de website en andere digitale communicatiemiddelen van Balans. En je houdt je bezig met het technisch beheer van de site, maar ook met het maken van nieuwsberichten, filmpjes, podcasts, blogs en het organiseren en hosten van webinars.
Kijk hier voor de vacature
|
|
|
Webinar brusjes |
|
Op 3 april organiseert Balans samen met Nickee Hoedemaekers van Brus in Beeld een webinar over de impact voor brusjes op het hebben van een broer of zus met een ondersteuningsvraag. En hoe kun je hier als ouder mee omgaan. Brusjes cijferen zichzelf vaak weg omdat ze de zorgen zien en voelen van hun ouders en niet ook ‘lastig’ willen zijn. Nickee is er ervaringsdeskundige en heeft zich in dit onderwerp gespecialiseerd. Hieronder stelt zij zich aan jullie voor.
Webinar Brus in beeld, 10 vragen aan Nickee Hoedemaekers Meld je hier aan voor het webinar |
|
ADVERTENTIE |
|
Gratis webinars over Passend Lezen
Gesproken boeken en tijdschriften om naar te luisteren, maar ook karaokeboeken om te lezen én tegelijkertijd naar te luisteren. Voor school of als vrijetijdsbesteding; er is genoeg keuze. Én gratis voor iedereen tot 18 jaar met o.a. dyslexie, ADD/ADHD of een andere leesbeperking. Maar hoe werkt Passend Lezen eigenlijk? Ben je als ouder/verzorger benieuwd naar de mogelijkheden? Meld je aan voor een gratis webinar! Elke maand vinden er op verschillende momenten webinars plaats. De eerstvolgende zijn op:
- 3 april om 09.00 uur
- 19 april om 15.30 uur
- 20 april om 15.30 uur
Meld je aan via
www.passendlezen.nl/webinar
|
|
|
|
Chris Voorpostel is al lange tijd vrijwilliger bij Balans en al 20 jaar werkzaam in het onderwijs. Eerst als leerkracht op een basisschool, later als Intern Begeleider, leerlingbegeleider en nu als zorgcoördinator. Daarnaast is Chris de trotse eigenaar van Kids4ward, waar hij onder andere begeleiding en training geeft. Hij is getrouwd en vader van drie kinderen; Mette, Jille en Seppe. Als (terecht) trotse vader schreef hij dit mooie blog. |
|
|
DCD-onderwijskaarten |
|
De Stuurgroep DCD Netwerk Nederland, Oudervereniging Balans en Revalidatie Nederland ontwikkelden samen een ‘DCD kaart’. Daarop kunnen leerlingen of studenten samen met hun begeleiders op school en ouders aankruisen wat DCD voor de leerling of student betekent. En wat voor hulp(-middelen) ze nodig hebben. Lees er hier meer over (en download de kaarten) |
|
|
Recensie en winactie: 'Het sprookje van de Molrat', door Lolazoe |
|
Dit indrukwekkende boek vertelt het op waargebeurde feiten gebaseerde verhaal van een moeder van een kind met hoog functionerend autisme die moet knokken tegen onterechte Veilig Thuis Melding. Lees hier onze recensie
|
|
Wil jij dit boek graag winnen? Balans mag twee boeken weggeven! Mail voor 15 april 2023 naar evenement@balansdigitaal.nl en vertel waarom jij dit boek graag wilt lezen. Winnaars krijgen na 15 april persoonlijk bericht. |
|
|
|
Blogjes over de impact van dyslexie |
|
Katrien Horions is moeder van een dochter met dyslexie. En ze werkt als logopedist met kinderen met dyslexie in haar praktijk 'Logico' en als docent aan de Hogeschool Zuyd. Daarnaast is Katrien stuurgroeplid bij DyslexieCentraal. Regelmatig schrijft ze ontroerende korte blogjes over haar dochter met dyslexie. Je vindt ze hier |
|
|
Terugblik op een Masterclass voor het onderwijs |
|
Manon Wennink ken je wellicht als bestuurslid van Balans en voorzitter van stichting Mama Vita. Beroepsmatig is zij actief als IQ coach. In het kader van een winactie ter gelegenheid van ons 35-jarig jubileum, gaf zij gratis een masterclass voor de Montessorischool in Zwolle. Hier vertelt ze hoe dat ging. |
|
|
Webinars en bijeenkomsten in 2023 |
|
Ook voor 2023 heeft Balans weer een uitgebreid programma van Webinars en live-bijeenkomsten in het land. Het programma kun je vinden in de
agenda op onze website. De agenda wordt regelmatig aangevuld met nieuwe activiteiten. We kunnen al deze activiteiten organiseren mede dankzij steun van de Hersenstichting. Waarvoor onze hartelijke dank.
|
|
|
BalansAdvies is er voor jou! |
|
Wist je dat Balans een advieslijn heeft die je kunt bellen met al je vragen over (niet) passend onderwijs, het regelen van hulp voor je kind? Een vraag over DCD, hoogbegaafdheid, dyslexie of …. Ben je op zoek naar een behandelaar, ontwikkelplek of zwemschool? Dan is het fijn te kunnen sparren met iemand die jou begrijpt. Hierdoor krijg je vaak weer nieuwe energie en ideeën om jouw kind te helpen.
Sluiting Pasen en meivakantie
De advieslijn is op 10 april 2023 gesloten i.v.m. Pasen. En vanaf 27 april t/m 7 mei 2023 in verband met de meivakantie. Tijdens de sluiting is het wel mogelijk om het bandje in te spreken met een terugbelverzoek of een vraag te stellen via het
contactformulier.
De telefonische advieslijn van Balans is bereikbaar op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag van 10.00 tot 13.00 uur, via telefoonnummer 030 - 225 50 50 (keuzeoptie 2).
Is de lijn in gesprek of bel je buiten deze openingstijden? Spreek een terugbelverzoek in via het bandje. Je kunt je vraag ook stellen via het
contactformulier.
|
|
|
|
|
Oudervereniging BALANS Kosterijland 7 3981 AJ Bunnik T (030) 225 5050 |
|
|
|
|
|
|
|
|